دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس
سرخط خبرها

«سیگاری‌ها رو سوریه نمی‌برن» در نشست ادبی شمس نقد و بررسی شد

  • کد خبر: ۱۶۳۴۴۴
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
«سیگاری‌ها رو سوریه نمی‌برن» در نشست ادبی شمس نقد و بررسی شد
کتاب «سیگاری‌ها رو سوریه نمی‌برن» زندگی‌نامه شهید مدافع حرم علی اکبر شیرعلی نویسنده مهری غلام‌پوردر نشست ادبی شمس نقد و بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «سیگاری‌ها رو سوریه نمی‌برن» زندگی‌نامه شهید مدافع حرم علی اکبر شیرعلی نویسنده مهری غلام‌پور است که توسط موسسه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

در سلسله نشست‌های ادبی شمس که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، برخی از اعضای خانواده شهدای مدافع حرم شهیدان محمد مسرور، بهنام، یاسر جعفری و غیور نیز حضور به هم رساندند.

حمید جهانگیری فیض آبادی، نویسنده و راوی دفاع مقدس در این نشست ادبی ضمن بیان خاطراتی از شهدای دفاع مقدس و پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی آنان، کتاب مورد نقد را اثری متفاوت در میان آثار دفاع مقدس خواند.

وی در کنار جذاب خواندن نام اثر برای مخاطب گفت: در تفکر عامه شهدا افرادی بسیار مقدس و اهل عبادت با فضیلت‌های اخلاقی بسیار هستند، اما این اثر سایر جنبه‌های اخلاقی شهدا را نیز مد نظر قرار داده است.

جهانگیری، این اثر را برای نسل نوجوان و جوان بسیار پر کشش خواند و تصریح کرد: این اثر بسیار یکدست و روان نگاشته شده که از قلم متعهد و انگیزه نویسنده حکایت دارد.

وی افزود: در این اثر که طوفانی شروع می‌شود، بسیاری نقد دارند که چرا به ناهنجاری‌های رفتاری شهید پرداخته شده است در حالیکه می‌توان نشان داد هر فردی در هر شرایطی فرصت دارد به خدا رو کند.
جهانگیری به حضور شهید در محافل و مجالس حسینی با همه ناهنجاری‌های رفتاری اشاره داشت که افتخاری بزرگ برای وی بود.

شهدا قهرمانانی از دل جامعه

زهرا سلحشورنویسنده رمان و آثار دفاع مقدس در این جلسه ضمن تاکید بر شناخت و معرفی الگو‌های ملی، گفت: در برهه‌ای از تاریخ کشور زیست می‌کنیم که در ادامه دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت برای این سرزمین جانفشانی کردند و موظف هستیم قهرمانان از دل جامعه را بیرون بکشیم و آن‌ها را معرفی کنیم و قهرمان پروری کنیم.

وی، عدم استفاده از صور خیال را از نقد‌های خود بر این اثر عنوان کرد و افزود: فضاسازی ضعیف مانع می‌شود که مخاطب تصویری واضح را در ذهن خود ایجاد کند.

این نویسنده هدف از نوشتن را ارائه الگو دانست و ادامه داد: پرداختن مستقیم به ویژگی ظاهری یا اخلاقی شخصیت اثر یکی از ضعف‌هایی است که در برخی از آثار دیده می‌شود، مانند اینکه مستقیم بیان کنیم: وی فردی خسیس بود.

تغییر سرنوشت

ابوالقاسم محمدزاده از نویسندگان دفاع مقدس استان خراسان رضوی، به عنوان دیگر منتقد حاضر در این نشست، ضمن اشاره به برخی نکات ظاهری اثر و تاکید بر رفع آن در چاپ‌های بعدی، گفت: داستان زندگی شهید علی اکبر شیرعلی بیانگر آن است که انسان نمی‌تواند سرنوشت خود را تغییر دهد الا اینکه بر این امر تصمیم بگیرد.

وی، پرداختن به خلقیات ناهنجار شهید را زمینه‌ای برای ایجاد هیجان عنوان کرد و صداقت نویسنده در نوشتن با قلم ساده، پرداختن به سوژه‌ها و امانت داری در نقل موضوع با لهجه مردم آقاجاری را از نکات مثبت این اثر خواند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->